Assessing the depth of hypnosis of xenon anaesthesia with the EEG / Bestimmung der Hypnosetiefe bei Xenon-Narkosen mit dem EEG

Abstract Xenon was approved as an inhaled anaesthetic in Germany in 2005 and in other countries of the European Union in 2007. Owing to its low blood/gas partition coefficient, xenons effects on the central nervous system show a fast onset and offset and, even after long xenon anaesthetics, the wake-up times are very short. The aim of this study was to examine which electroencephalogram (EEG) stages are reached during xenon application and whether these stages can be identified by an automatic EEG classification. Therefore, EEG recordings were performed during xenon anaesthetics (EEG monitor: Narcotrend®). A total of 300 EEG epochs were assessed visually with regard to the EEG stages. These epochs were also classified automatically by the EEG monitor Narcotrend® using multivariate algorithms. There was a high correlation between visual and automatic classification (Spearman's rank correlation coefficient r=0.957, prediction probability Pk=0.949). Furthermore, it was observed that very deep stages of hypnosis were reached which are characterised by EEG activity in the low frequency range (delta waves). The burst suppression pattern was not seen. In deep hypnosis, in contrast to the xenon EEG, the propofol EEG was characterised by a marked superimposed higher frequency activity. To ensure an optimised dosage for the single patient, anaesthetic machines for xenon should be combined with EEG monitoring. To date, only a few anaesthetic machines for xenon are available. Because of the high price of xenon, new and further developments of machines focus on optimizing xenon consumption. Zusammenfassung Xenon wurde im Jahr 2005 in Deutschland und 2007 auch in anderen Ländern der Europäischen Union als Inhalationsanästhetikum zugelassen. Aufgrund seines niedrigen Blut-Gas-Verteilungskoeffizienten flutet Xenon sehr schnell an und ab, daher ist die Aufwachzeit auch nach langen Xenon-Narkosen sehr kurz. In einer Untersuchung sollte geprüft werden, welche Stadien unter Xenon im Elektroenzephalogramm (EEG) erreicht und ob diese mittels einer automatischen EEG-Klassifikation erkannt werden. Aus diesem Grund erfolgten EEG-Registrierungen während Xenon-Narkosen (EEG-Monitor Narcotrend®). 300 EEG-Abschnitte wurden visuell hinsichtlich der EEG-Stadien bewertet. Zum Vergleich wurden die EEG-Abschnitte durch den EEG-Monitor Narcotrend® über multivariate Algorithmen klassifiziert. Es gab eine hohe Übereinstimmung zwischen visueller und automatischer Klassifikation (Spearmanscher Rangkorrelationskoeffizient r=0,957, Pk=0,949). Zudem zeigte sich, dass auch sehr tiefe Hypnosestadien erreicht wurden, bei denen das EEG durch langsame Deltaaktivität geprägt war. Das Burst-Suppression-Muster war nicht vorhanden. Das Propofol-EEG zeigte in tiefer Hypnose im Gegensatz zum Xenon-EEG eine ausgeprägte überlagernde höherfrequente Aktivität. Um für den einzelnen Patienten eine Dosisoptimierung zu gewährleisten, sollten Narkosegeräte für Xenon mit einem EEG-Monitoring kombiniert werden. Bisher stehen nur wenige Typen von xenontauglichen Narkosegeräten zur Verfügung. Im Hinblick auf den hohen Xenon-Preis liegt ein Schwerpunkt bei Neu- bzw. Weiterentwicklungen von Geräten in der Optimierung des Xenonverbrauchs.

[1]  L. J. Monroe INTER-RATER RELIABILITY AND THE ROLE OF EXPERIENCE IN SCORING EEG SLEEP RECORDS: PHASE 1. , 1969 .

[2]  R Ferri,et al.  Comparison between the results of an automatic and a visual scoring of sleep EEG recordings. , 1989, Sleep.

[3]  J. Knott,et al.  ELECTRO-ENCEPHALOGRAPHIC AND BLOOD GAS OBSERVATIONS IN HUMAN SURGICAL PATIENTS DURING XENON ANESTHESIA , 1955, Anesthesiology.

[4]  M. Särkelä,et al.  Bispectral Index, Entropy, and Quantitative Electroencephalogram during Single-agent Xenon Anesthesia , 2008, Anesthesiology.

[5]  J. Fee,et al.  Use of xenon as a sedative for patients receiving critical care* , 2003, Critical care medicine.

[6]  T. Marx,et al.  Xenon Attenuates Cerebral Damage after Ischemia in Pigs , 2005, Anesthesiology.

[7]  F. Servin Update on pharmacology of hypnotic drugs , 2008, Current opinion in anaesthesiology.

[8]  W. Schlack,et al.  Inert gases as the future inhalational anaesthetics? , 2005, Best practice & research. Clinical anaesthesiology.

[9]  C. Dettmers,et al.  Effect of stable xenon on regional cerebral blood flow and the electroencephalogram in normal volunteers. , 1991, Stroke.

[10]  S. C. Cullen,et al.  The anesthetic properties of xenon in animals and human beings, with additional observations on krypton. , 1951, Science.

[11]  J. Mitchell Measuring the Performance of the Chair. , 2004 .

[12]  R. J. Ellingson,et al.  On the reliability of clinical EEG interpretation. , 1959, Journal of Nervous and Mental Disease.

[13]  B Schultz,et al.  Automatic Classification Algorithms of the EEG Monitor Narcotrend for Routinely Recorded EEG Data from General Anaesthesia: a Validation Study , 2002, Biomedizinische Technik. Biomedical engineering.

[14]  Warren D. Smith,et al.  Measuring the Performance of Anesthetic Depth Indicators , 1996, Anesthesiology.

[15]  P. Harris,et al.  The uses of helium and xenon in current clinical practice , 2008, Anaesthesia.

[16]  A. Schultz,et al.  Women need more propofol than men during EEG-monitored total intravenous anaesthesia / Frauen benötigen mehr Propofol als Männer während EEG-überwachter total-intravenöser Anästhesie , 2009, Biomedizinische Technik. Biomedical engineering.

[17]  W. Schlack,et al.  The noble gas xenon induces pharmacological preconditioning in the rat heart in vivo via induction of PKC‐ɛ and p38 MAPK , 2005, British Journal of Pharmacology.

[18]  Y. Nakata,et al.  Minimum Alveolar Concentration (MAC) of Xenon with Sevoflurane in Humans , 2001, Anesthesiology.

[19]  S. Little,et al.  INTRA‐RATER RELIABILITY OF EEG INTERPRETATIONS , 1962, The Journal of nervous and mental disease.

[20]  Y. Nakata,et al.  The Minimum Alveolar Concentration of Xenon in the Elderly Is Sex-dependent , 2002, Anesthesiology.

[21]  S. C. Cullen,et al.  CLINICOPATHOLOGIC STUDIES ASSOCIATED WITH XENON ANESTHESIA , 1953, Anesthesiology.