Endokrinologische Spätfolgen und Nachsorge onkologischer Patienten in der Kinder- und Jugendmedizin

Zusammenfassung Durch die Fortschritte in der Behandlung kind-licher Krebserkrankungen ist die Zahl der Überlebenden deutlich gestiegen. War in der Vergangenheit das Überleben einer Krebs-erkrankung vorrangiges Therapieziel, so gewinnen im Lichte steigender Überlebensraten die Erkennung und Behandlung von Spätfolgen an Bedeutung. Häufige endokrinologische Spätfolgen umfassen Störungen des Wachstums, der Pubertät, der Fertilität sowie Schilddrüsenfunktionsstörungen und Adipositas. Je nach Erkrankung finden bei der Behandlung kindlicher Krebserkrankungen Chemotherapie, Radiotherapie und chirurgische Interventionen Anwendung. Auftreten und Ausmaß der dokumentierten Spätfolgen stehen in engem Zusammenhang zur Therapieform, -intensität und zum Alter des Patienten bei Einsatz der Therapie. Insbesondere die Strahlentherapie des ZNS stellt einen besonderen Risikofaktor bei der Entstehung endokrinologischer Spätfolgen dar. Regelmäßige klinische, auxologische und laborchemische Nachsorgen sind zur Erkennung dieser Spätfolgen notwendig. Die mitunter komplexe Therapie erfordert einen interdisziplinären Ansatz unter Einbeziehung der behandelnden Kinder- und Hausärzte sowie pädiatrischer Onkologen und Endokrinologen.

[1]  H. Dörr,et al.  Nachsorge von Patienten mit Krebs im Kindes- und Jugendalter , 2009, Monatsschrift Kinderheilkunde.

[2]  D. Mulrooney,et al.  Endocrine Late Effects of Childhood Cancer Therapy: A Report from the Children’s Oncology Group , 2007, Hormone Research in Paediatrics.

[3]  H. Gadner,et al.  Pädiatrische Hämatologie und Onkologie , 2006 .

[4]  T. Fears,et al.  Obesity in adult survivors of childhood acute lymphoblastic leukemia: a report from the Childhood Cancer Survivor Study. , 2003, Journal of clinical oncology : official journal of the American Society of Clinical Oncology.

[5]  S. Bottomley,et al.  Late effects of childhood cancer therapy. , 2003, Journal of pediatric nursing.

[6]  L. Robison,et al.  Second malignant neoplasms in five-year survivors of childhood cancer: childhood cancer survivor study. , 2001, Journal of the National Cancer Institute.

[7]  J. Wisoff,et al.  Growth hormone replacement therapy in children with medulloblastoma: use and effect on tumor control. , 2001, Journal of clinical oncology : official journal of the American Society of Clinical Oncology.

[8]  P. Hindmarsh,et al.  Growth hormone treatment of children with brain tumors and risk of tumor recurrence. , 2000, The Journal of clinical endocrinology and metabolism.

[9]  J. Newell,et al.  Risk factors for excess weight gain in children treated for acute lymphoblastic leukaemia , 2000, International Journal of Obesity.

[10]  C. Pui,et al.  Late effects of treatment in survivors of childhood acute myeloid leukemia. , 2000, Journal of clinical oncology : official journal of the American Society of Clinical Oncology.

[11]  M. Ranke,et al.  Energy Expenditure, Energy Intake and Prevalence of Obesity after Therapy for Acute Lymphoblastic Leukemia during Childhood , 2000, Hormone Research in Paediatrics.

[12]  C. Sklar Overview of the effects of cancer therapies: the nature, scale and breadth of the problem , 1999, Acta paediatrica (Oslo, Norway : 1992). Supplement.

[13]  G. Darlington,et al.  Early menopause and infertility in females after treatment for childhood cancer diagnosed in 1964-1988 in Ontario, Canada. , 1999, American journal of epidemiology.

[14]  J. Byrne,et al.  Infertility and premature menopause in childhood cancer survivors. , 1999, Medical and pediatric oncology.

[15]  M. Meistrich,et al.  Effects of chemotherapy and radiotherapy on spermatogenesis. , 1993, European urology.

[16]  W. Ryder,et al.  Growth hormone and tumour recurrence. , 1992, BMJ.

[17]  S. Donaldson,et al.  Medulloblastoma: freedom from relapse longer than 8 years--a therapeutic cure? , 1991, Journal of neurosurgery.

[18]  B. Silverman,et al.  Dose dependency of time of onset of radiation-induced growth hormone deficiency. , 1991, The Journal of pediatrics.

[19]  P. Clayton,et al.  Dose dependency of time of onset of radiation-induced growth hormone deficiency. , 1991, The Journal of pediatrics.