Evaluation of Speech Disorders in Children with Cleft Lip and Palate

Background:We investigated the reliability of nasopharyngoscopy and auditory perception, two common clinical methods employed in examining the speech pathology of children with cleft lip and palate.Patients and Methods:Nasopharyngoscopy was performed to assess velopharyngeal closure function and nasopharyngeal morphology. The auditory examination evaluated nasality and other speech disorders such as articulatory tension, shift in articulation, and sigmatism. The study was based on the audio and video recordings of twelve patients (9.5 ± 0.5 years) after surgical rehabilitation of their cleft lip and palate. The speech sample consisted of reading a standardized sequence of words. The recordings were analyzed by several examiners with different experience in the evaluation procedure at two time-points. Inter-rater and intra-rater reliability was determined by Cohen’s Kappa coefficient and by estimation of the 95% intervals of confidence.Results:Analysis of the visual and auditory-perceptual findings by the experienced raters was highly reliable. However, the less experienced raters’ results showed greater variability, as did morphological evaluation in both groups. Comparison between visual and auditory evaluations concerning hypernasality resulted in little correlation.Conclusions:These two subjective methods of evaluation are recommended because of their high reliability with experienced raters. Our results suggest that “experience” is an essential criterion in determining the structural quality of the morphological and functional assessment of typical speech pathologies in children with cleft lip and palate. In addition, the data demonstrate the necessity of special multidisciplinary rehabilitation teams in so-called cleft centers.ZusammenfassungZielsetzung:Zwei gebräuchliche klinische Methoden zur Untersuchung der Nasalität und damit des velopharyngealen Abschlusses, nämlich die Endoskopie des Nasenrachenraumes und die auditive Untersuchung, wurden hinsichtlich ihrer Reliabilität überprüft.Patienten und Methoden:Die fiberendoskopische Beurteilung zielte auf den Grad des velopharyngealen Abschlusses und die Morphologie des Nasenrachenraumes. Die auditive Auswertung erfasste die Nasalität und weitere Sprechauffälligkeiten wie Tension, Verlagerung der Artikulation und Sigmatismus. Datengrundlagen waren Video- und Tonaufnahmen von zwölf Kindern (9,5 ± 0,5 Jahre) mit verschlossener Lippen-Kiefer-Gaumen-(LKG-)Spalte beim Lesen einer standardisierten Wortreihe. Die Aufnahmen wurden von mehreren unterschiedlich erfahrenen Untersuchern zu zwei Zeitpunkten beurteilt. Für die Inter- sowie Intra-Rater-Reliabilität wurden der Cohen-Kappa-Koeffizient sowie die 95%-Konfidenzintervalle berechnet.Ergebnisse:Die Auswertung der visuellen und auditiven Befunde zeigte bei erfahrenen Untersuchern eine hohe Reliabilität, mit Ausnahme der Beurteilung der Morphologie. Bei weniger erfahrenen Untersuchern lag eine geringere Reliabilität vor. Ein Vergleich zwischen visueller und auditiver Beurteilung ergab in Bezug auf die Nasalität eine schwache Übereinstimmung.Schlussfolgerungen:Trotz „subjektiver Bewertung“ besteht bei erfahrenen Untersuchern eine hohe Reliabilität der beiden Untersuchungsmethoden. Die Ergebnisse legen nahe, dass „Erfahrung“ ein Kriterium der Strukturqualität bei der morphologischen und funktionellen Bewertung typischer Sprechauffälligkeiten von Kindern mit LKG-Spalten ist. Dies belegt die Notwendigkeit spezieller, interdisziplinärer Behandlungsteams in so genannten Spaltzentren.

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