Die Kodierqualität in der stationären Versorgung

ZusammenfassungDie in der Basisdokumentation der Krankenhäuser elektronisch verfügbaren Routinedaten werden immer stärker für nachgeordnete Verwendungszwecke herangezogen. Wesentlicher Bestandteil der Basisdokumentation sind die mit den gesetzlich vorgeschriebenen Klassifikationen kodierten Diagnosen und Prozeduren. Trotz der hohen Bedeutung der Daten für Abrechnung, Qualitätsmanagement und Gesundheitsberichterstattung gibt es in Deutschland keine systematische Analyse der Kodierqualität. Diesbezügliche Konzepte und Untersuchungen stehen vor der Schwierigkeit, am Ende des mit vielen Unsicherheiten behafteten Erkenntnisprozesses vom Patienten bis zur Diagnose oder Leistung über richtig oder falsch entscheiden zu müssen. Ein relevantes Maß an Uneinheitlichkeit muss daher als gegeben hingenommen werden. Dies kann bei der Hauptdiagnose jeden zweiten Fall betreffen. Die Plausibilität der Kodierung stellt sich demgegenüber als gefestigt dar. Nach einer Zeit der Optimierung kann von einer regelgerechten und vollständigen Kodierung ausgegangen werden. Ob die Kodierung auch in einem Ausmaß mit der Wahrheit übereinstimmt, das für weitergehende medizinische und gesundheitspolitische Anwendungszwecke wünschenswert ist, muss in kontrollierten Studien nachgeprüft werden.AbstractRoutine data in the electronic patient record are frequently used for secondary purposes. Core elements of the electronic patient record are diagnoses and procedures, coded with the mandatory classifications. Despite the important role of routine data for reimbursement, quality management and health care statistics, there is currently no systematic analysis of coding quality in Germany. Respective concepts and investigations share the difficulty to decide what’s right and what’s wrong, being at the end of the long process of medical decision making. Therefore, a relevant amount of disagreement has to be accepted. In case of the principal diagnosis, this could be the fact in half of the patients. Plausibility of coding looks much better. After optimization time in hospitals, regular and complete coding can be expected. Whether coding matches reality, as a prerequisite for further use of the data in medicine and health politics, should be investigated in controlled trials in the future.

[1]  L. Koran,et al.  The reliability of clinical methods, data and judgments (second of two parts). , 1975, The New England journal of medicine.

[2]  L. Koran,et al.  The reliability of clinical methods, data and judgments (first of two parts). , 1975, The New England journal of medicine.

[3]  Clinical disagreement: I. How often it occurs and why. , 1980, Canadian Medical Association journal.

[4]  A. Donabedian,et al.  The quality of care. How can it be assessed? , 1988, JAMA.

[5]  J F Burnum,et al.  The misinformation era: the fall of the medical record. , 1989, Annals of internal medicine.

[6]  M Pringle,et al.  Assessment of the completeness and accuracy of computer medical records in four practices committed to recording data on computer. , 1995, The British journal of general practice : the journal of the Royal College of General Practitioners.

[7]  Michael M. Wagner,et al.  Review: Accuracy of Data in Computer-based Patient Records , 1997, J. Am. Medical Informatics Assoc..

[8]  M. Petticrew,et al.  Assessment of the reproducibility of clinical coding in routinely collected hospital activity data: a study in two hospitals. , 1998, Journal of public health medicine.

[9]  M. Härter,et al.  Qualitätsmanagement in der Medizin , 1998 .

[10]  György Surján,et al.  Questions on validity of International Classification of Diseases-coded diagnoses , 1999, Int. J. Medical Informatics.

[11]  Hans-Ulrich Prokosch,et al.  Medical infobahn for Europe : Proceedings of MIE2000 and GMDS2000 , 2000 .

[12]  J S Alpert,et al.  Myocardial infarction redefined--a consensus document of The Joint European Society of Cardiology/American College of Cardiology Committee for the redefinition of myocardial infarction. , 2000, Journal of the American College of Cardiology.

[13]  H Ahlfeldt,et al.  Evaluation of Three Swedish ICD-10 Primary Care Versions: Reliability and Ease of Use in Diagnostic Coding , 2000, Methods of Information in Medicine.

[14]  K. Lauterbach,et al.  Upcoding - eine Gefahr für den Einsatz von Diagnosis - Related Groups (DRG)? , 2000 .

[15]  J. Zwetsloot-Schonk,et al.  Availability and accuracy of electronic patient data for medical practice assessment. , 2000, Studies in health technology and informatics.

[16]  Gustav Mikkelsen,et al.  Concordance of information in parallel electronic and paper based patient records , 2001, Int. J. Medical Informatics.

[17]  E. Klar,et al.  Chirurgische Leistungsdokumentation – Hilft viel wirklich viel? Vergleich der Auswirkung von maximaler und geringer Dokumentationstiefe klinischer Patientendaten auf das theoretische Ertragsvolumen einer chirurgischen Klinik nach Einführung des DRG-basierten Entgeltsystems , 2002, Der Chirurg.

[18]  A. Walker,et al.  A systematic review of discharge coding accuracy. , 2001, Journal of public health medicine.

[19]  Blackford Middleton,et al.  Measuring the quality of medical records: a method for comparing completeness and correctness of clinical encounter data , 2001, AMIA.

[20]  P. Neuhaus,et al.  Evaluierung des ‚Case Mix Index’ und Fehleranalyse der Diagnosen-und Prozedurendokumentation einer chirurgischen Klinik. Ein einfaches Verfahrensmodell , 2002 .

[21]  Jürgen Stausberg,et al.  Viewpoint Paper: Comparing Paper-based with Electronic Patient Records: Lessons Learned during a Study on Diagnosis and Procedure Codes , 2003, J. Am. Medical Informatics Assoc..

[22]  P. Dirschedl,et al.  [Model project on coding accuracy]. , 2003, Gesundheitswesen (Bundesverband der Arzte des Offentlichen Gesundheitsdienstes (Germany)).

[23]  A. Ritter,et al.  Untersuchung zur Qualität der Kodierungen von Diagnosen und Prozeduren unter DRG-Bedingungen , 2005 .

[24]  J. V. Essen Stichprobenprüfung nach § 17c KHG – erste Erfahrungen in Hessen , 2006 .

[25]  Anna Marie Balling Høstgaard Ubiquity: technologies for better health in aging societies , 2006 .

[26]  H. Fender,et al.  3 Jahre Begutachtung der Kodierqualität durch den MDK in Hessen , 2006 .

[27]  Jürgen Stausberg,et al.  Management of Data Quality - Development of a Computer-Mediated Guideline , 2006, MIE.

[28]  B. Fischer,et al.  Begriffe und Konzepte des Qualitätsmanagements - 3. Auflage , 2007 .

[29]  Jürgen Stausberg,et al.  Reliability of diagnoses coding with ICD-10 , 2008, Int. J. Medical Informatics.