Abstract.Background:The quality of medical reports on diagnostic procedures
has a considerable impact on the quality of medical care.
Handwritten or otherwise unstructured reports tend to be
incomplete, whereas structured questionnaires are of limited
flexibility and not considered case-adequate. Thus, medical
reports of this kind may promote an incomplete and misleading
documentation and, therefore, be problematic with respect to
their reliability.Methods:SonoConsult (SC), an expert system for structured and
case-adequate documentation of sonographic findings with an
additional diagnostic component, was evaluated with respect to
user acceptance and suitability for enhancing the quality of
reports and supporting sonographic beginners. The expectations
and the attitudes of the users toward the program were evaluated
by anonymous questionnaires. The documentation of findings and
the diagnostic conclusions in 103 free text reports made by
experienced examiners were evaluated by subjecting their
information to a subsequent input into SC. Free text reports
were checked for information that was asked by SC but not
mentioned in the reports. In a series of 150 cases, the system
diagnoses were blinded during input of findings into
SC-questionnaires and the examiners’ diagnostic conclusions were
compared with the uncovered SC-diagnoses with respect to
forgotten diagnoses.Results:The structured and data-driven acquisition of information
by the program was well accepted by the users. However, only a
medium interest in the system-delivered diagnoses was noted. The
program-generated reports were characterized by a more detailed
description of the findings and a higher number of diagnoses in
comparison to the unstructured reports before introduction of SC
as the only documentation system. When unaware of the system
diagnoses, information was entered into the questionnaires, and
SC generated some diagnoses which were not mentioned by the
examiners in their conclusions. The possibility to inspect the
system diagnoses led to an enhancement of the number of
diagnoses the examiners mentioned in their conclusions. By
contrast, the examiners meant that the influence of the program
on their conclusions was minimal or dispensable. Beginners in
sonography acknowledged that the program led them to perform a
complete examination in an adequate sequence.Conclusion:An expert system for the data-driven, case-adequate
information acquisition of abdominal ultrasound examinations may
enhance the quality of the reports and, potentially, of the
examinations at the same time. In addition, it may help
beginners to learn a structured problem- and finding-adequate
examination sequence.Zusammenfassung.Hintergrund:Die Qualität von Befundberichten diagnostischer
Untersuchungen hat wesentliche Auswirkungen auf die medizinische
Versorgung Kranker. Handschriftliche oder sonstige
unstrukturierte Berichte tendieren zu Unvollständigkeit,
wohingegen strukturierte Erhebungsbögen nur beschränkt flexibel
und nicht immer falladäquat sind. Medizinische Befundberichte
dieser Art können eine lückenhafte und irreführende
Dokumentation begünstigen und hinsichtlich ihrer Verlässlichkeit
problematisch sein.Methodik:SonoConsult (SC), ein Expertensystem zur strukturierten
falladäquaten Befunderhebung mit einer zusätzlichen
diagnostischen Kompetenz in der Abdominalsonographie, wurde
bezüglich seiner Akzeptanz und Eignung zur Steigerung der
Befundqualität und zur Unterstützung sonographischer Anfänger
evaluiert. Die Erwartungen an das Programm und die Einstellung
der Nutzer zum Programm wurden durch anonyme Fragebögen erfasst.
Die Inhalte von 103 Freitextberichten erfahrener Untersucher
wurden in SC eingegeben und auf solche Befunde hin überprüft,
die von SC erfragt wurden, aber nicht im Bericht erwähnt waren.
In einer Serie von 150 Untersuchungen wurden die Systemdiagnosen
während der Befundeingabe verblindet und die Diagnoseangaben der
Untersucher mit den für die Evaluation sichtbar gemachten
Diagnosen von SC verglichen.Ergebnisse:Die strukturierte und eingabeabhängige Befunderhebung
durch das Programm wurde von den Nutzern akzeptiert. Die
Systemdiagnosen waren jedoch nur von mittlerem Interesse. Die
vom Programm generierten Befundberichte waren durchschnittlich
detaillierter und enthielten mehr diagnostische
Schlussfolgerungen als die unstrukturierten Befundberichte vor
Einführung von SC als einzigem Dokumentationssystem. Auch bei
strukturierter Befundeingabe ohne Kenntnis der Systemdiagnosen
wurden von SC im Hintergrund Diagnosen generiert, die vom
Untersucher nicht erwähnt wurden. Die Möglichkeit der Einsicht
in die Systemdiagnosen führte zur Erhöhung der Zahl der von den
Untersuchern in ihren Beurteilungen angegebenen Diagnosen. In
Diskrepanz zu diesen Ergebnissen hielten die Untersucher jedoch
subjektiv den Einfluss des Systems auf die Qualität der
Beurteilungen in ihren Befundberichten für gering bis
verzichtbar. Anfänger in der Sonographie bemerkten positiv, dass
sie durch das Programm zu einer vollständigen Untersuchung in
einer angemessenen Reihenfolge angehalten wurden.Schlussfolgerung:Ein Expertensystem zur eingabeabhängigen, falladäquaten
Befunderhebung in der abdominellen Sonographie kann die Qualität
der Befundberichte und möglicherweise gleichzeitig die der
Untersuchungen erhöhen. Es kann zudem Anfängern helfen, eine
problem- und falladäquate Untersuchungssequenz zu
erlernen.
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