8 Jahre Erfahrung mit intraoperativer 3D-Bildgebung

ZusammenfassungMobile C-Bögen mit der Möglichkeit einer 3D-Bildgebung (z. B. Iso-C3D) bieten die Option einer deutlich verbesserten intraoperativen Darstellung von anatomischen Arealen mit komplexer dreidimensionaler Struktur. In fast 8 Jahren wurden 1841 intraoperative Kontrollen nach Osteosynthesen durchgeführt. Bei diesem Kollektiv wurden die Anzahl von intraoperativen Revisionen, das Repositionsergebnis und die Implantatlage in Abhängigkeit vom Operationsgebiet erfasst. Die Mehrheit der intraoperativen Untersuchungen bei 1841 Patienten erfolgte bei Frakturen des Kalkaneus (20,5%) und des Sprunggelenkes (13,2%). Insgesamt kam es in 21,5% zur Veränderung der Reposition oder der Implantatlage. Die meisten intraoperativen Revisionen wurden mit 40,3% bei Osteosynthesen bei Kalkaneusfrakturen, mit 30,9% bei Verletzungen des oberen Sprunggelenkes und mit 29% bei Pilonfrakturen gesehen. Im zeitlichen Verlauf war die Gesamtrevisionsrate sehr stabil. Ein intraoperativer Revisionsbedarf ist kein seltenes Phänomen. Die intraoperative 3D-Darstellung ist ein geeignetes Instrument, um suboptimale Implantatpositionierungen und Repositionsergebnisse zu erkennen und in gleicher Sitzung zu korrigieren. AbstractMobile C-arms with three-dimensional (3D) imaging, such as the Iso-C3D, allow for intraoperative 3D visualization of anatomic areas having complex 3D structures, such as articular surfaces. Over an 8-year period we performed 1,841 intraoperative control scans following osteosynthesis. For these patients we registered the number of intraoperative adjustments of fracture reduction and implant position in correlation to the area of surgery. Most intraoperative examinations in these patients were done for fractures of the calcaneus (20.5%) or the upper ankle joint (13.2%). We intraoperatively improved the reduction or implant position in 21.5% of the patients altogether. The majority of intraoperative revisions were done in cases of osteosynthesis of the calcaneus (40.3%), injuries of the upper ankle joint (30.9%), or fractures of the distal tibia (29%). The revision rate over time was very stable. The intraoperative need to revise a reduction or implant position is not rare in our experience, and intraoperative 3D imaging is a valid tool to recognize and adjust suboptimal reduction or implant positioning.

[1]  Musa Citak,et al.  Intraoperative 3D imaging: value and consequences in 248 cases. , 2009, The Journal of trauma.

[2]  R Kaltschmidt,et al.  [Studies on image quality, high contrast resolution and dose for the axial skeleton and limbs with a new, dedicated CT system (ISO-C-3 D)]. , 2002, RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin.

[3]  Christian Krettek,et al.  Intraoperative Three-Dimensional Imaging With a Motorized Mobile C-Arm (SIREMOBIL ISO-C-3D) in Foot and Ankle Trauma Care: A Preliminary Report , 2005, Journal of orthopaedic trauma.

[4]  R. Buckley,et al.  Complications Following Management of Displaced Intra-Articular Calcaneal Fractures: A Prospective Randomized Trial Comparing Open Reduction Internal Fixation With Nonoperative Management , 2003, Journal of orthopaedic trauma.

[5]  Torsten Kluba,et al.  Reproduzierbarkeit der Befundung von lumbalen Pedikelschraubenpositionen mit ISO C 3D und CT , 2009 .

[6]  Jean-Pierre Leung,et al.  Complications of Intraarticular Calcaneal Fractures , 2001, Clinical orthopaedics and related research.

[7]  F. Petry Haftpflichtschäden in chirurgischen Abteilungen deutscher Krankenhäuser , 2010, Der Gynäkologe.

[8]  R. Buckley,et al.  Intraarticular fractures of the calcaneus: value of CT findings in determining prognosis. , 1992, AJR. American journal of roentgenology.

[9]  W. Castro,et al.  Accuracy of Pedicle Screw Placement in Lumbar Vertebrae , 1996, Spine.

[10]  M. Gardner,et al.  Three-Dimensional Fluoroscopy For Evaluation of Articular Reduction and Screw Placement in Calcaneal Fractures , 2007, Foot & ankle international.

[11]  A Ekkernkamp,et al.  [The clinical use of the ISO-C(3D) imaging system in calcaneus fracture surgery]. , 2006, Der Unfallchirurg.

[12]  W Mutschler,et al.  [Introduction of a new mobile C-arm/CT combination equipment (ISO-C-3D). Initial results of 3-D sectional imaging]. , 2001, Der Unfallchirurg.

[13]  S. Wirth,et al.  3D-Bildgebung an einem mobilen chirurgischen Bildverstärker (ISO-C-3D) Erste Bildbeispiele zur Frakturdiagnostik an peripheren Gelenken im Vergleich mit Spiral-CT und konventioneller Radiographie , 2001, Der Unfallchirurg.

[14]  Martinus Richter,et al.  Intraoperative 3-Dimensional Imaging in Foot and Ankle Trauma-Experience With a Second-Generation Device (ARCADIS-3D) , 2009, Journal of orthopaedic trauma.

[15]  S. Wirth,et al.  Vorstellung eines neuen mobilen C-Bogen-/CT-Kombinationsgerät (ISO-C-3D) Erste Ergebnisse der 3D-Schnittbildgebung , 2001, Der Unfallchirurg.

[16]  A. Ekkernkamp,et al.  Intraoperative Bildgebung mit dem ISO C3D , 2004, Der Chirurg.

[17]  W. Mutschler,et al.  [3-D imaging with a mobile surgical image enhancement equipment (ISO-C-3D). Initial examples of fracture diagnosis of peripheral joints in comparison with spiral CT and conventional radiography]. , 2001, Der Unfallchirurg.

[18]  M. F. Reiser,et al.  Untersuchungen zur Bildqualität, Hochkontrastauflösung und Dosis am Stamm- und Gliedmaßenskelett mit einem neuen dedizierten CT-System (ISO-C-3D) , 2002 .

[19]  Ekkehard Euler,et al.  3D imaging with an isocentric mobile C-arm , 2004, European Radiology.

[20]  M Liebergall,et al.  The use of intraoperative three-dimensional imaging (ISO-C-3D) in fixation of intraarticular fractures. , 2007, Injury.

[21]  Musa Citak,et al.  Intraoperative 3D imaging in calcaneal fracture care-clinical implications and decision making. , 2009, The Journal of trauma.