Reizdarmsyndrom – eine Krankheit wird zerlegt. Eine Polemik in 13 Schritten.

Zusammenfassung Die vergangenen 35 Jahre (seit etwa 1980) haben eine Vielzahl von wissenschaftlichen Publikationen zum Thema Reizdarmsyndrom (RDS) erbracht, aber keinen wirklichen Fortschritt: Nach wie vor ist dessen Ätiologie und Pathogenese ungeklärt, und Diagnostik und Therapie sind weitgehend dem individuellen Verständnis der behandelnden Ärztinnen und Ärzte aus Allgemeinmedizin, Gastroenterologie und Psychosomatik/Psychiatrie überlassen. In dieser Glosse rechnen drei prominente Vertreter der Neurogastroenterologie in Deutschland mit ihren eigenen und den Beiträgen ihrer Fachkollegen ab und kontrastieren deren Anspruch mit der klinisch-wissenschaftlichen Realität des RDS.

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[2]  Richard J. Brown,et al.  Symptoms and the body: Taking the inferential leap , 2017, Neuroscience & Biobehavioral Reviews.

[3]  M. Schemann Reizdarm und Reizmagen – Pathophysiologie und Biomarker , 2017, Der Gastroenterologe.

[4]  D. Drossman Functional Gastrointestinal Disorders: History, Pathophysiology, Clinical Features and Rome IV. , 2016, Gastroenterology.

[5]  J. West,et al.  Calculating Total Health Service Utilisation and Costs from Routinely Collected Electronic Health Records Using the Example of Patients with Irritable Bowel Syndrome Before and After Their First Gastroenterology Appointment , 2015, PharmacoEconomics.

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[9]  P. Whorwell,et al.  An exploration of the barriers to the confident diagnosis of irritable bowel syndrome: A survey among general practitioners, gastroenterologists and experts in five European countries , 2015, United European gastroenterology journal.

[10]  S. Futagami,et al.  Systematic review with meta‐analysis: post‐infectious functional dyspepsia , 2015, Alimentary pharmacology & therapeutics.

[11]  J. Tack,et al.  The quest for biomarkers in IBS—where should it lead us? , 2014, Neurogastroenterology and motility : the official journal of the European Gastrointestinal Motility Society.

[12]  G. Rørtveit,et al.  Chronic fatigue syndrome 5 years after giardiasis: differential diagnoses, characteristics and natural course , 2013, BMC Gastroenterology.

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[14]  S. Rajindrajith,et al.  Prevalence of functional gastrointestinal diseases in a cohort of Sri Lankan adolescents: comparison between Rome II and Rome III criteria. , 2011, Journal of tropical pediatrics.

[15]  Minhu Chen,et al.  The clinical overlap between functional dyspepsia and irritable bowel syndrome based on Rome III criteria , 2008, BMC gastroenterology.

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[17]  P. Enck,et al.  Irritable bowel syndrome and chronic pelvic pain: a singular or two different clinical syndrome? , 2007, World journal of gastroenterology.

[18]  N. Talley A unifying hypothesis for the functional gastrointestinal disorders: really multiple diseases or one irritable gut? , 2006, Reviews in gastroenterological disorders.

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