Intraoperative Navigation in der Chirurgie der Nasennebenhöhlen und der vorderen Schädelbasis

ZusammenfassungHintergrund und Fragestellung. Beim Einsatz der computerassistierten Chirurgie im Bereich der Nasennebenhöhlen und vorderen Schädelbasis sind einige Fehlerquellen zu beachten, die durch physikalische Gesetze, den technischen Entwicklungs- und individuellen Kenntnisstand des Anwenders bedingt sind. Patienten/Methodik. Anhand unserer Erfahrungen von 436 navigationsunterstützten Eingriffen werden Hard- und Softwarefehler, Fehler der Bildgebung und des -transfers, Fehler der Patientenregistrierung, Anwenderfehler und strategische Fehler analysiert. Ergebnisse. Bei optischen CAS-Systemen führt die Blockade des Sichtfeldes der Kamera zu Funktionseinschränkungen, während elektromagnetische Systeme durch ferromagnetisch aktive Materialien beeinflusst werden. In Abhängigkeit vom verwendeten Navigationsgerät ist die Schichtbildgewinnung entsprechend zu gestalten. Besonderes Augenmerk ist dabei auf den Rekonstruktionsalgorithmus zu legen. Die kopfmaskenbasierte Patientenregistrierung hat sich für endonasale Eingriffe bewährt. Schlussfolgerungen. Ein kritischer Umgang mit Navigationssystemen bei Kenntnis der physikalischen Gesetzmäßigkeiten befähigt den Anwender, Anzeichen einer Fehlfunktion zu erkennen, richtig zu interpretieren und damit den Erfolg einer navigationsunterstützten Operation zu sichern.AbstractBackground and objective. Based on physical laws, stage of technical development and the user's individual skills a number of possible errors have to be considered for the application of CAS in paranasal sinus and anterior skull base surgery. Patients/methods. Based on our experiences of 436 navigated cases hard- and software errors, errors of image acquisition and transfer, errors of patient registration, user related errors as well as strategic errors are analyzed. Results. Any hindrance of the camera field leads to a limitation of functionality of optical systems in the same extent as electromagnetic systems can be affected by ferromagnetic materials. The mode of image acquisition is dependent from the CAS-system involved. The reconstruction algorithm requires particular attention. The patient registration based on the headset proved to be reliable for endonasal sinus surgery. Conclusions. In dealing with navigation devices in paranasal and anterior skull base surgery the user must pay critical attention to possible malfunction in order to guarantee a successful image guided surgical procedure.

[1]  R. Laszig,et al.  [Complications of endonasal paranasal sinus surgery--diagnostic and therapeutic consequences]. , 1998, Laryngo- rhino- otologie.

[2]  U. Ecke,et al.  A Passive‐Marker‐Based Optical System for Computer‐Aided Surgery in Otorhinolaryngology: Development and First Clinical Experiences , 1999, The Laryngoscope.

[3]  A. Gunkel,et al.  Computerunterstützte 3D-Navigationssysteme , 2000, HNO.

[4]  H Reinhardt,et al.  Computer aided surgery with special focus on neuronavigation. , 1999, Computerized medical imaging and graphics : the official journal of the Computerized Medical Imaging Society.

[5]  M Caversaccio,et al.  Frameless Computer-Aided Surgery System for Revision Endoscopic Sinus Surgery , 2000, Otolaryngology--head and neck surgery : official journal of American Academy of Otolaryngology-Head and Neck Surgery.

[6]  H. Ramadan,et al.  Complications of endoscopic sinus surgery in a residency training program , 1995 .

[7]  H. Stammberger,et al.  [Computer assisted localization in endoscopic sinus surgery--state of the art? The Insta Trak system]. , 1999, Laryngo-Rhino-Otologie.

[8]  R. Hauser,et al.  Computerunterstützte 3D-Navigationssysteme – Plädoyer für ein Fehlermodell , 2000, HNO.

[9]  M J Citardi,et al.  Image-Guided Functional Endoscopic Sinus Surgery , 2000, Otolaryngology--head and neck surgery : official journal of American Academy of Otolaryngology-Head and Neck Surgery.

[10]  R. Casiano,et al.  Efficacy of Computed Tomographic Image–Guided Endoscopic Sinus Surgery in Residency Training Programs , 2000, The Laryngoscope.

[11]  S. James Zinreich,et al.  Computer-Assisted Endoscopic Sinus Surgery , 1995 .

[12]  G Schlöndorff,et al.  [CAS (computer assisted surgery). A new procedure in head and neck surgery]. , 1989, HNO.

[13]  R. Laszig,et al.  Komplikationen der endonasalen Nebenhöhlenchirurgie - diagnostische und therapeutische Konsequenzen* , 1998 .

[14]  B. Sedlmaier,et al.  Das NEN®-HNO-Navigationssystem Erste klinische Anwendung , 2001, HNO.

[15]  M. Fried,et al.  Image‐Guided Endoscopic Surgery: Results of Accuracy and Performance in a Multicenter Clinical Study Using an Electromagnetic Tracking System , 1997, The Laryngoscope.

[16]  J. Stankiewicz Complications of Endoscopic Nasal Surgery: Occurrence and Treatment , 1987 .

[17]  W. Hosemann,et al.  Surgical Experience and Complications During Endonasal Sinus Surgery , 1999, The Laryngoscope.

[18]  A. Rauchfuss Komplikationen der endonasalen Chirurgie der Nasennebanhöhlen : Spezielle, anatomie, Pathomechanismen, operative Versorgung , 1990 .

[19]  Lutz-P. Nolte,et al.  Man-Machine Interfaces in Computer Assisted Surgery , 1997 .

[20]  Contribution of low-dose CT-scan protocols to the total positioning error in computer-assisted surgery. , 1999, Computer aided surgery : official journal of the International Society for Computer Aided Surgery.