Komplexe Schmerztherapie unter Einbeziehung eines Ischiadikus- und Saphenuskatheters in palliativer Situation bei ausgeprägter Metastasierung eines Bronchialkarzinoms

Zusammenfassung Hintergrund Kontinuierliche periphere Nervenblockaden (Continuous peripheral nerve blocks, CPNB) werden am häufigsten zur perioperativen Analgesie bei chirurgischen Eingriffen eingesetzt. Alternative Indikationen wie die Behandlung tumorbedingter Schmerzen sind die Ausnahme, gleichwohl das Verfahren auch hier effektiv eingesetzt werden kann. Fallbericht Bei einer 59-jährigen Patientin mit Bronchialkarzinom konnte der durch Metastasierung in der Tibia verursachte starke Schmerz mittels 28-tägiger CPNB des N. ischiadicus und des N. saphenus bis zu ihrem Versterben effektiv behandelt werden. Neben der Schmerzreduktion auf ein Minimum wurde die vorhergehende opioidassoziierte Vigilanzminderung verringert, wodurch sich die Lebensqualität in der letzten Lebensphase steigern ließ. Schlussfolgerungen CPNB können auch in der Palliativmedizin regional begrenzte Schmerzen effektiv behandeln. Aufgrund der notwendigen Versorgungsstrukturen wird es aber ein Verfahren bleiben, das nur für einzelne Palliativpatient*innen sinnvoll und indiziert ist.

[1]  J. Lehto,et al.  Peripheral nerve blocks in advanced cancer pain: retrospective case series , 2021, BMJ supportive & palliative care.

[2]  J. Noble,et al.  International consensus on anatomical structures to identify on ultrasound for the performance of basic blocks in ultrasound-guided regional anesthesia , 2021, Regional Anesthesia & Pain Medicine.

[3]  Bhavana Yalamuru,et al.  Minimally-invasive pain management techniques in palliative care. , 2021, Annals of palliative medicine.

[4]  M. Bennett,et al.  Standards for the management of cancer‐related pain across Europe—A position paper from the EFIC Task Force on Cancer Pain , 2019, European journal of pain.

[5]  J. Hinz,et al.  Paths of femoral nerve catheters placed using ultrasound-guided in plane vs out of plane techniques , 2018, Medicine.

[6]  P. Hoskin,et al.  Management of cancer pain in adult patients: ESMO Clinical Practice Guidelines. , 2018, Annals of oncology : official journal of the European Society for Medical Oncology.

[7]  D. Sessler,et al.  Prolonged Catheter Use and Infection in Regional Anesthesia: A Retrospective Registry Analysis , 2018, Anesthesiology.

[8]  P. Wiffen,et al.  Opioids for cancer pain - an overview of Cochrane reviews. , 2017, The Cochrane database of systematic reviews.

[9]  R. H. Rho,et al.  Interventional Modalities to Treat Cancer-Related Pain , 2014, Hospital practice.

[10]  M. Gehling Interventionelle Verfahren in der Tumorschmerztherapie , 2014, Der Onkologe.

[11]  T. Volk,et al.  [Nerve injuries associated with nerve blocks: clinic and incidence]. , 2012, AINS. Anasthesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin, Schmertztherapie.

[12]  A. Boezaart,et al.  Long-term ambulatory continuous nerve blocks for terminally ill patients: a case series. , 2010, Pain medicine (Malden, Mass.).

[13]  C. Spies,et al.  Infektionsinzidenz von Katheterverfahren zur Regionalanästhesie , 2009, Der Anaesthesist.

[14]  R. Portenoy,et al.  Establishing "best practices" for opioid rotation: conclusions of an expert panel. , 2009, Journal of pain and symptom management.

[15]  Cynthia H. Shields,et al.  Responding to challenges in modern combat casualty care: innovative use of advanced regional anesthesia. , 2006, Pain medicine.

[16]  X. Capdevila,et al.  Continuous Peripheral Nerve Blocks in Hospital Wards after Orthopedic Surgery: A Multicenter Prospective Analysis of the Quality of Postoperative Analgesia and Complications in 1,416 Patients , 2005, Anesthesiology.

[17]  J. Büttner,et al.  Komplikationen bei peripherer Katheterregionalanästhesie , 2005, Der Anaesthesist.